Ät gott för klimatet!

Noterat av Klimat-Anna


Stekt strömming med potatismos och lingon, raggmunkar med knaperstekt fläsk, matjesill med gräddfil och färskpotatis, kåldolmar… för hälften av oss får den här listan det att vattnas i munnen; den yngre hälften väljer hellre hamburgare, thaimat, köttfärssås med pasta eller sushi.


Vår middag har globaliserats, men titta närmare och jämför den gamla maten med vad Världshälsoorganisationen vill att vi ska äta för att rädda klimatet. Närodlade rotfrukter, fisk och små portioner kött.


Mormor varierade potatis från egna eller grannens odlingar. Kokt, stekt, mosad, riven, ugnsstekt, gratinerad, ibland kålrot. Alltid självplockade lingon därtill. Kött var dyrt, så den låg i liten mängd i mitten av kåldolmen. Sill och strömming byggde den svenska kroppen, och inte minst, hjärnan. Och så mjölk förstås som går att använda i det mesta.


Visst är det gott och nyttigt med apelsiner och avokado ibland, men jordgubbar och tomater i januari som vuxit med oljevärme och körts i dieselbil, jätteräkor som odlas där det en gång var mangroveskogarna och som rest längre än många av oss…


Det är inte så svårt att hitta bra alternativ. Ta riset till exempel. Det färdas över halva jordklotet, kostar stora mängder vatten att odla och innehåller tyvärr ofta arsenikrester. Ta en kartong matvete istället i affären nästa gång du gör en saftig gryta. Gott, billigt och närodlat. Spar riset till sushin där det passar bäst. Och fundera över att varje gång du lagar egen mat och tar matlåda till jobbet så gör du en insats för klimatet. Fråga farmor om receptet!

Anna Jerdén, skribent