top of page

Boxen borde vara en självklarhet


Det är en jämställdhetsfråga. Tvål och toalettpapper är en självklarhet på varje allmän toalett. Borde inte även mensskydd vara det? Två drivna tjejer tar saken i egna händer och idag sitter deras snygga boxar med mensskydd på såväl stora företag som skolor och flygplatser.


Det är tre år sedan Linn Rosenqvist och Hanna Lauste bestämde sig för att göra en förändring och med sitt företag Herbox har de helt enkelt startat en form av samhällsförändring.


– För oss är det lika självklart med mensskydd på allmänna toaletter som toalettpapper och tvål, säger Linn. Det vi märkt under den här tiden är att det fortfarande finns ett tabu, mens är inget man pratar om.


LISEBERG OCH COCA COLA

En väl genomtänkt tanke har resulterat i en egen fabrik som tillverkar såväl boxar som mensskydd. De har kontor i Holland och inte minst duktiga säljare som lyckats få företag och verksamheter som Lindex, Liseberg, Roskildefestivalen, Coca Cola, Mälardalens Universitet och Skavsta flygplats och många fler att förstå det självklara med boxen.


– Vi har haft boxarna här på Skavsta några månader nu, berättar Erik Berge, HR- och hållbarhetschef på Skavsta flygplats. För oss var det självklart att säga ja, det ligger helt i vår linje med vårt hållbarhetsarbete och att förbättra såväl gästupplevelsen som miljön för våra anställda. inte heller en särskilt dyr satsning vilket gjorde att det var ett lätt beslut.


Erik tycker att det är helt rimligt att mensskydd ska finnas på allmänna toaletter.


– Vi är glada över att ha den här smarta boxen och såklart kan man tänka att det borde funnits långt tidigare.


På Mälardalens Universitet är det tack vare en driven studentkår som mensskyddsboxarna nu finns på campus både i Eskilstuna och Västerås.


– Ett förslag som hörsammades direkt och vi är glada över att få vara ett av de första lärosätena i Sverige som erbjuder eleverna det här, säger Linn Svärd, projektledare på Mälardalens Universitet. Initiativet har fått ett gott mottagande och betyder mycket för eleverna vars vardag underlättas. Nu ligger det på oss att verkligen informera och synliggöra att de finns.


Generellt är skolor, från mellanstadiet och uppåt, en viktig målgrupp för Herbox. Elever som får sin mens under skoltid väljer ofta att gå hem för att de inte haft tillgång till skydd.


– Med mensskyddsboxen skapas en tryggare miljö för eleverna, säger Linn Rosenqvist.


UNDVIKER SVINN

Värt att tillägga är smartheten med boxen. Den har en tidsfördröjning så man kan bara ta ett mensskydd i taget, vilket gör att man undviker svinn och att det räcker till fler.


Linn och Hanna ser potentialen och fortsätter att gå i bräschen för att ännu fler företag ska förstå att det här är en jämställdhetsfråga. Redan idag har man många företag i Holland som förstår det självklara med att erbjuda anställda eller kunder mensskydd. Nästa steg är att fokusera på Danmark och Norge.


– Det handlar helt enkelt om att förändra ett sätt att tänka på. Mensskydd är precis lika självklart som toalettpapper och tvål på en toalett, avslutar Linn.


TEXT: CARINA WEDIN

Comments


Följ oss på sociala medier

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
bottom of page