top of page

TEMA: TRENDER Röda kök, språkkurser och bookstore dating


Trend-Stefan, Stefan Nilsson, är Sveriges trendspanare nummer ett. Han har just avlagt visit på Europas alla mässor och konstaterar att vi snart kan förvänta oss stark färglad ådra i kontrast till det skandinaviskt nedtonade som vi levt med ett tag.


– Det är tydliga motsatser som är huvuddragen just nu, säger Stefan. Och inslagen av färg

kommer allt mer.


Här lyfter Stefan bland annat att 80-taletskulörer med rött i olika nyanser. Bli inte förvånad om du ser ett kök i rött exempelvis, säger han. Lite lyxigare kulörer är lila

och turkos som man ser på vardagsprodukter som exempelvis Margretheskålar.


Om man lyfter blicken och tittar på hur konsumenterna beter sig i framtiden så konstaterar

Stefan att den fysiska butiken är utsatt och har det svårt. Ska man lyckas måste det vara

personligt.


– Hyr en lokal, häng upp ett gäng kulörta lyktor, sälj unika produkter som exempelvis handgjord

keramik. Komplettera med något att äta och kanske yoga. Du vänder dig till en snävare krets;

dina kompisar, ett community. Bokhandelns överlevnad är att locka folk att sitta i butiker och umgås. Book Store Date är ett begrepp. Att dejta på en plats som förenar oss. Böcker, vin eller

kaffe, vad mer behövs för en lyckad dejt?


Avslutningsvis berättar Stefan om vad vi kommer betrakta som status. Det är inte längre en Tesla, ett nytt kök eller en dyr resa.


– Status kommer i framtiden att vara att ta av det som är tillgängligt; att lära sig ett nytt språk, läsa böcker av en nobelpristagare, besöka fornlämningar och så vidare.


Vill du höra mer av Stefans analyser om framtiden så dyker han upp på årets Bomässa i Nyköping.


TEXT: CARINA WEDIN FOTO: EMILIA DALÉN

bottom of page