top of page

UNGA ENTRERENÖRER SOM ÄLSKAR SIN STAD


De driver ett framgångsrikt företag och använder TikTok som främsta kommunikationskanal.

Med runt 750 000 visningar i månaden kan man inte kalla det annat än succé. Bortsett från att de lyfter sitt eget företag, har en hel del samarbeten så är ett återkommande budskap på TikTok att de älskar Eskilstuna.


Sofia Oinonen är visionären, Sofia Larsson är den realistiska och Lisa Axelsson står för tålamod och nog-grannhet. Det började på gymnasietdär de fick möjlighet att starta ett UF-företag, Ung Företagsamhet, med fokus på det gemensamma intresset för inredning. Vilket också blev starten på en stark vänskap.


– Utan Ung Företagsamhet hade vi nog aldrig vågat starta företag. De gav oss ett självförtroende som gjorde att vi såg oss som de främsta affärskvinnorna, säger Sofia O.


Det hela är lite av en framgångssaga.

I år firar företaget fem år och då är det inte så svårt att räkna ut att tjejerna

endast är 24 år. De driver det fram-gångsrika företaget WRun.

– De två första åren var som en utbild-ning. Vi jobbade stenhårt och lärde oss massor om hur det är att driva ett företag. Det tog nog ett par år innan vi kände att det här verkligen var ett riktigt jobb och då hade vi utvecklat företaget att bestå av två starka ben.

Det ena med stylinguppdrag, främst från mäklare och det andra – lite mer spektakulära – är arbete med att synas på Tik Tok.


ÄLSKAR SECOND HAND

Homestylingen handlar om att stylaoch maximera försäljningen av bo- städer. De tänker hållbart och gillar återbruk. Sofia L berättar att de älskar att gå i secondhandbutiker för att köpa fina saker som de kan ha vid stylingar och att de har ett lager på cirka 200 kvadratmeter med möbler och inredning som används till de olika uppdrag-en.


Att synas och synliggöra andra företag på TikTok är den andra delen i verksamheten – som har visat sig fungera väldigt väl.

– Vi visar oss själva och vårt arbete, berättar Lisa, inte bara det som är snyggt och proffsigt. Vi vill också visa när det går tokigt och fel. Det är viktigt att vara genuin. Vi är inte fåfänga och det är bara en tagning som gäller. Är det produkter vi tycker om eller någon butik, inte helt sällan en loppis eller secondhandbutik, så lyfter vi gärna det på TikTok. Men vi har även betalda samarbeten.


Två av de större samarbetena är med Sparbanken Rekarne som vill nå en yngre målgrupp och Ica-Maxi Hemma, som vill nå ut med sitt Hemsortiment. En del varumärken är långsiktiga sam-arbeten, ibland är det något enstaka inlägg. Det man kan konstatera är att TikTok är en grym kanal att synas i, genomslaget är enormt. I skrivande stund har de 52 500 följare men når ungefär 750 000 TikTokanvändare i månaden.


DE ÄLSKAR SIN STAD

Utöver samarbeten och att de lyfter sin egen verksamhet är Eskilstuna ett kärt objekt de gärna framhäver på TikTok. De älskar sin stad och vill att fler ska förstå vilken härlig stad det är.


– Vi är stolta över vår stad och vill att andra ska vara det också. Vi försöker lyfta platser och företeelser i Eskils-tuna som vi tycker om, säger Sofia L. Det finns så mycket fint här som många tar för givet. Man fokuserar ofta på det som är dåligt och problem som finns i de flesta svenska städer idag. Att kämpa mot det negativa som sägs om vår stad är självklart för oss alla tre.



Eskilstuna är inte längre en grå, tråkig industristad. Det vill tjejerna trycka på. Det här är en universitetsstad med allt vad det innebär och har även ett bra företagsklimat.


– Att vara småföretagare i Eskilstuna är toppen, det kan vi verkligen gå i god för, säger Lisa. Vi fick otroligt mycket hjälp och stöd när vi startade upp vår verksamhet.


INSPIRERA VÅR GENERATION

De berättar att de ofta får frågan om varför de inte flyttar till Stockholm och etablerar sig där i stället.


– Vi trivs i Eskilstuna och är överens om att vi vill vara kvar här så länge

                                                                  som vi kan, fortsätter Lisa. Vi är hellre stora i Eskilstuna än små i Stockholm. Vi hoppas kunna inspirera vår gene- ration att stanna kvar i stan och få dem att förstå att det är en bra stad att vara företagare i. Allt det stöd vi fått här hade vi aldrig fått i en större stad.

Sofia O berättar att hon var på ett företagarmöte där man just pratade om att lyfta det goda med Eskilstuna.


– De gav oss en uppmaning att berätta något bra om Eskilstuna nästa gång vid middagsbordet. Och det är ju där det börjar; med den egna inställningen. Att man ser Eskilstunas möjlig-heter och allt det fina som finns i vår stad, avslutar Lisa.


Text: Peter Torsén/Carina Wedin Foto: Peter Torsén

Comments


bottom of page