Ny bil - jag har bestämt mig!

Noterat av Klimat-Anna


Har jag råd med en ny? Den vi har nu har gått i tio år. 2030 kanske en bensin- eller diesel blir svårsåld. Då har det nog gått upp för de flesta att en elbil kostar ett par kronor milen att köra, oavsett om det är i stan eller på landsbygden.


Elbilen laddas hemma och står fulltankad på morgonen. Det kan bli glest mellan bensin- och dieseltankställen om tio år. Däremot blir det nog lika självklart att ha laddboxar vid bostäder som det är att ha bredband i huset. För att inte tala om restauranger, hotell, friluftsområden och turistanläggningar. Utan snabbladdning kör gästerna till ett annat ställe. Det räcker inte med en, det kommer att finnas kluster med laddstationer så att det alltid finns ledig plats.


Just nu är laddboxar kraftigt subventionerade av staten. Kan det vara klokt att fundera över en till sommarstället också, jag har ju en del gäster där och Rolfs barn kör elbil…


Det väller ut nya elbilar på marknaden i dessa tider. Den billigaste kostar runt 200 000 kronor, men då är det en stadsbil med kort räckvidd. Flera mätningar har visat att på några års sikt kostar en ny bil med 30 – 40 mils räckvidd ungefär lika mycket vare sig den går på el eller bensin/diesel.


Sen finns det förstås en begagnatmarknad som växer för varje dag och för varje leasingbil som lämnas tillbaka. Fegisarna satsar på leasing eftersom både bilarna och batterierna utvecklas i rasande takt. Om tio år kör vi nog på återvunna batterier tillverkade med vattenkraft i Skellefteå. Kanske kan vi då också vända batterierna och köra morgonkaffet på elbilsström från våra egna solceller.


Tungan på vågen är att jag vill vara en del av lösningen och inte av problemet. Med elbil kan jag susa fram lika bekvämt som i alla bilar, men jag vet att jag kör på sol, vind och vatten och att jag inte bidrar till att förstöra snön i Vasaloppsspåret. Att sova gott på natten är också en del i bilköpskalkylen. Jag har bestämt mig.

Anna Jerdén, skribent