top of page

Duo som skapar magi

  • christofer18
  • 29 mars
  • 3 min läsning

De behöver inte sätta något epitet på det de gör. Numera är Brynolf & Ljung synonymt med illusioner och magiska trick utöver det vanliga. De fyller bänkraderna oavsett om det är i New York eller på Cirkus i Stockholm. Alla vill se dem och alla vill försöka förstå.

Peter Brynolf och Jonas Ljung fann varandra då de båda rörde sig i kretsar som höll på med trolleri. De blev båda två ganska snabbt bra på trolleri och fann varandra först som vänner och sen kom idén att göra något tillsammans. Att bli bra fort handlar såklart om att lägga mycket tid på träning. Peter skyndade sig hem från jobbet på Citymail för att kunna dyka ner i litteratur om trollerikonst och vad gäller Jonas är det mycket tydligt när trolleriet tog över; gymnasiebetyget sjönk i takt med att han ägnade sig mer och mer åt trolleriet.


Jonas säger att trolleri är en säregen form av underhållning som skapar känslor man bara kan få just genom trolleri.


-Ett bra trolleritrick kan skapa en fysisk känsla i kroppen; man upplever att marken rämnar och att man tappar fotfästet för en stund när man inte förstår vad som händer och världsbilden faller sönder för en sekund, det är fascinerande. Det är en känsla vi själva får och det är härligt att kunna få publiken att känna samma sak.


HÖJDPUNKT I KARRIÄREN

Året var 2005 när duon Brynolf & Ljung skapades. Och de är överens om att en av höjdpunkterna i karriären var när de under 2024 satte upp förställningen ”Stalker” i New York.


-Vi är de första och enda svenskarna som gjort något liknande men samtidigt går det att peka ut många saker genom åren som betytt mycket, berättar Jonas. Vi slog ju inte igenom över en natt utan har haft en lång och häftig resa och gradvis gjort roligare och bättre saker som fått stort gehör vilket har satt oss på kartan och vårt namn har blivit synonymt med det vi gör.

Peter nämner också deras egen show i TV4 som sändes under tre säsonger och då nådde ut till den breda allmänheten och som tveklöst är det som gjort störst skillnad för duon här i Sverige.

-Vi är också lite stolta över att programmet fortfarande repriseras på linjär-tv, det visar att det är ett älskat program, säger Jonas.


Trollerikonsten har förändrats. Förr var det glamour och Las Vegas som hägrade och Innehållet i showerna var covers på det som redan gjorts.


-Det är som att man sätter upp en ny musikal med musik som varit med i andra musikaler tidigare, det skulle ju aldrig ske, säger Jonas. De flesta i vår generation jobbar med originalmaterial de skapat själva, vilket också gör det mer intressant för publiken.


SKA VARA STARKT TROLLERI

Dagens stora artister i branschen har sitt eget signum. Vårt är att vi är minimalistiska och inte har någon trollerirekvisita. Ett trick kan snarare vara att ta reda på vems någons första kärlek var, inte att berätta vilket kort någon har valt. Peter förtydligar att de är måna om att det verkligen är starkt trolleri.


-Det ska kännas övernaturligt och inte finnas något sätt för publiken att spåra hur det här går till.


-”Stalker” är en häftig liveupplevelse och i slutet av föreställningen får man en av pusselbitarna till det som hänt i föreställningen. Vi går publiken lite till mötes, men det är tveksamt om de ändå förstår vad som hänt, skrattar Peter.


Efter succé såväl i Sverige som i New York med föreställningen ”Stalker” får nu den svenska publiken en sista chans att se den. Det blir fyra intensiva månader i höst som startar med 16 föreställningar på Cirkus i Stockholm därefter ger de sig ut i landet, bland annat till Nyköping.   

-Det är absolut sista gången man kommer att kunna se just ”Stalker” i Sverige. Men kanske i andra delar av världen, förhandlingar pågår.


Jonas avslutar med ett tips:

-”Stalker” är en interaktiv föreställning där många i publiken blir en del av föreställningen. Vill man vara delaktig ska man komma i tid och inte minst vara uppmärksam mot scenen. Och varför heter den då ”Stalker” – ja det blir uppenbart i slutet av föreställningen. Mer än så säger vi inte.

Comentários


Följ oss på sociala medier

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
bottom of page