top of page

Susanna Arwin - TANTENS BESKYDDARE



Susanna Arwin är konstnären som både gör skulpturer, glaskonst och tavlor. Hon är mest känd för sina ”tanter” och nu aktuell med en utställning på Galleri Boussard på Köpmangatan i Eskilstuna. Den pågar till den 17 februari - så passa på att se den nu. Den måste ses.


Historien om ”den svenska tanten” startade redan 1985 då Susanna gick på konstskola i New York. Hennes mamma skickade ett tidningsklipp på en kvinna som drämmer en handväska i huvudet på en rasist under en demonstration i Växjö.


Jag satt och stirrade på den i en hel vecka och var helt fascinerad av hennes civilkurage.


Susanna berättar att ”konst tar tid” för 2015 hade hon en stor utställning på Tomelilla Konsthall Samma år som IS gjorde sin första attack i Paris. Förfasad av den händelsen och minnet av det gamla tidningsklippet så skapade hon sin mest kända och ikoniska skulptur; ”Med handväskan som vapen”.


Det blev en enorm uppmärksamhet och många krävde att ”tanten med handväskan” skulle bli en staty i Växjö. Men kommunen tackade nej. Det gjorde att det blev en ännu större uppståndelse. Många av världens största tidningar skrev om att ”en liten kommun i Sverige tackar nej till en antifascistisk staty”. Så dumt.


Jag frågade Susanna om hon fick några problem av att porträttera ”tanten” med handväskan.


Ja, sonen blev jättearg för det. Han ville inte att hans mamma skulle bli offentlig. Så jag ringde honom och sa att jag ändrar ansiktet och låter tanten få en mössa. Då blev han nöjd.


Statyn finns nu i Varberg och Alingsås. Där de är stora turistmagneter. Varberg säger att den drar 3 miljoner besökare varje år.


Ja, folk brukar ta fotografier på sig själva under handväskan.


Det blev starten för Susannas succéhistoria.


På galleriet i Eskilstuna visar hon även sitt nya verk ”Din mamma”, som är inspirerad av Michelangelos skulptur ”Pietà” där Maria håller den döde Jesus, nedplockad från korset.

Idén kom faktiskt från artisten Mikael Wiehe. Han tyckte Susanna skulle göra en modern version av den klassiska statyn, efter alla dödskjutningar i Malmö.


Jag vill att statyn ska skapa empati, så det blir verkligt för folk.


Susanna berättar om att hennes tidigare lärare, den kända popkonstnären Roy Lichtenstein, alltid sa att om konst hamnar på gator och torg så tillhör den alla. Det är därför som offentlig konst ofta provocerar. Du kan inte undvika den.


Susanna påpekar att hennes konst alltid har en tanke bakom och inte bara vara något snyggt att hänga på väggen.

bottom of page